Tuesday, January 1, 2008

Teknik Merawat

Assalamualaikum. Hari ni tokngah nak bincangkan pasal teknik merawat. Di dalam negara kita ni sudah ada banyak pusat rawatan Islam. Semuanya tokngah boleh katakan bagus .Setiap pusat rawatan diajar teknik tersendiri bila nak merawat pesakit. Bagi tokngah yang berguru dengan tuan guru yang dihormati dan disayangi , Dr. Haron Din , Insyaallah teknik yang diajar olehnya sahaja yang digunakan untuk merawat pesakit.Kaedah yang digunakan oleh Tn Guru ialah memegang tempat sakit dan seterusnya membaca ruqyah . Tidak seperti kaedah yang digunakan di pusat rawatan Islam lain, ada yang menggunakan kayu , pen , serban dan sebagainya. Akan tetapi cara ruqyah bacaannya sama saja.

Baru-baru ni, semasa mendengar kuliah Tn. Guru , beliau melarang sama sekali menggunakan kaedah-kaedah lain. Menggunakan kayu contohhya boleh menyebabkan sakit yang amat sangat. Bukan sahaja kepada jin yang berada dalam badan pesakit tetapi badan pesakit itu sendiri akan merasa sakit.Walaupun cara ketukan menggunakan kayu itu hanya ketukan ringan sahaja. Ibarat kalau pukul semut pun tak mati tetapi kesannya amat kuat.Tokngah pernah bertanya pesakit yang mendapat rawatan menggunakan kayu ni, katanya sakitnya tidak terkira dan badan pun boleh menjadi lebam. Kita lihat foto contoh rawatan menggunakan kayu :



Inilah kesan mangsa sihir.MasyaAllah. sungguh ngeri. Macam kena bantai dek cemeti.

Apa-apa pun tokngah tak katakan menggunakan kayu tu salah dari segi syara'. Mungkin mereka ada alasannya yang tersendiri. Tapi oleh kerana tokngah menuntut dengan guru yang melarang berbuat demikian bak kata orang tua-tua , adab berguru kena hormat guru dan patuh perintah guru..Itulah dia keberkatan ilmu.Bagi tok guru tokngah larangannya itu ada bersebab.Di mana zaman sekarang ada ramai yang tidak senang dengan rawatan Islam ini yang mana anak muridnya boleh dikatakan mencecah ribuan orang. Mereka sentiasa mencari kesalahan dan kelemahan kami. Macam-macam tuduhan dilemparkan. Sebagai contoh ada juga bahan-bahan yang dulu digunakan untuk merawat tetapi tidak digunakan pada masa sekarang kerana mengelakkan berlakunya fitnah.Apa-apa pun kami merawat ikhlas kerana Allah dan tidak mengharapkan apa-apa balasan atau ganjaran daripada sesiapa. Biarlah Allah sahaja yang membalasnya.Wassalam.

1 comments:

yanglerni said...

tokngah...anak murid harun din ke? bagus dia tu, and tokngah pun boleh merawat ya?

 
` © 2007 Template feito por Templates para Você