Thursday, January 10, 2008

Haram Jumpa Bomoh Sihir

Assalamualaikum. Hari ini tokngah nak membincangkan perkara yang berkaitan dengan perbuatan yang dilakukan jika anda diganggu oleh jin atau anda ditimpa oleh serangan-serangan sihir, anda janganlah sekali-kali pergi berjumpa kepada bomoh, dukun, pawang, dan sesiapa sahaja yang menggunakan amalan sihir dan amalan syirik untuk mengubati penyakit anda.

Sesungguhnya iman anda lebih berharga dari segala- segalanya. Syarak ada menyatakan pengharaman penggunaan perubatan seperti ini bagi menyembuhkan segala penyakit yang disebabkan oleh syaitan.

Berubatlah menurut garis panduan yang telah diajar oleh RasuluLLAH SAW dan anda berjumpalah dengan orang-orang yang soleh lagi bertakwa yang mahir di dalam bidang perubatan rohani ini. Islam melarang umatnya mendatangi ahli-ahli syirik untuk berubat.

Dalil - Dalilnya.
"Barangsiapa yang mendatangi tukang ramal (kahin) dan membenarkan apa yang dikatakan olehnya, maka sesungguhnya dia telah kufur dengan apa yang di turunkan ( oleh Allah) kepada Muhammad" (hadith ini di riwayatkan oleh Abu daud)

Syeikh Abdul Rahman berkata, Al Kahin ialah orang yang mengkhabarkan perkara-perkara ghaib yang kononnya akan berlaku pada masa akan datang. Menurut pendapat lain, ia adalah orang yang dapat menceritakan isihati seseorang.

"Bukanlah daripada golongan kami orang yang menilik nasib atau ditilik nasib untuknya atau meramal atau diramalkan untuknya atau melakukan sihir atau dilakukan sihir untuk kepentingannya. Barangsiapa yang mendatangi kahin lalu membenarkan apa yang yang diperkatakan olehnya maka sesungguhnya ia telah kufur dengan apa yang diturunkan kepada Muhammad" (Riwayat Al Bazzar dengan isnad yang baik).

" Sesiapa yang mendatangi Arraf atau tukang sihir atau kahin dan bertanya sesuatu kepadanya lalu membenarkan apa yang diperkatakan olehnya, maka sesungguhnya ia telah kufur dengan apa yang telah diturunkan kepada Muhammad”. (Riwayat Al Bazzar).

Daripada Abu Musa Al-Asyaari r.a, bahawasanya RasuluLLAH SAW telah bersabda,
“Tidak masuk syurga orang yang ketagih arak, yang percaya kepada sihir dan yang memutuskan tali persahabatan.” (Riwayat Ibnu ).

"Barangsiapa yang datang kepada tukang tenung lalu bertanya sesuatu daripadanya, maka solatnya tidak akan diterima selama 40 hari" ( Riwayat Muslim)

Cuba kita fikir berbaloi tak jika berjumpa dengan bomoh kemudian sembuh sedangkan pada masa itu akidah kita telah tergadai.Adakah mampu kita nak cover balik amalan kita sebelum ini.

Mengikut pengalaman tokngah dan kawan-kawan yang merawat pesakit, ada juga pesakit yang sebelumnya sihat tetapi bila diruqyah sakitnya akan menjadi lebih teruk.Jadi kalau sesiapa yang tidak faham istilah perubatan Islam memang dia akan berkata sepatutnya bila dirawat semakin sembuh tetapi ni tidak bila dirawat semakin teruk.Kebetulan selepas itu dia beralih rawatan kepada bomoh dan dengan serta merta sembuh.Sudah tentu dia percaya bulat-bulat kepada bomoh.Inilah perkara yang cukup membahayakan akidah sebenarnya.

Tokngah pernah mendengar Tn Guru berkata semasa kuliahnya, pesakit yang ada gangguan makhluk halus dalam badannya bila berjumpa dengan bomoh yang juga menggunakan khadam atau makhluk halus dalam merawat sebenarnya tanpa pengetahuan kita jin bomoh sebenarnya sudah ada MOU(sms) dengan jin yang mengganggu pesakit.Kata jin bomoh kepada jin yang mengganggu pesakit. "Kamu keluar sekejap dari badan pesakit biar tuan aku yang merawat pesakit".Dengan serta merta pesakit itu telah sembuh.Kalau pesakit atau ahli keluarga yang tak faham tentang akidah akan percaya atau bergantung sepenuhnya dengan bomoh yang menggunakan jin.

Sebenarnya untuk mengenalpasti bomoh yang menggunakan jin ini senang saja. Diantaranya cuba pastikan bacaannya samada boleh difahami atau tidak. Kadang-kadang menggunakan bahasa yang tidak difahami, menggunakan kemenyan dan tangkal dalam perubatan, tidak sedarkan diri semasa merawat dan mengatakan yang merawat sekarang ni ialah wali-wali di zaman dahulu dan sebagainya.

Sebenarnya di kalangan ahli keluarga tokngah juga ada yang menjadi bomoh besar iaitu arwah datuk saudara. Tetapi yang salah tetap dikatakan salah.Teringat tokngah di zaman tokngah remaja dulu, datuk saudara tokngah ni semasa merawat, beliau akan menyeru khadamnya yang bernama pok dogol untuk membantunya merawat pesakit.Tetapi yang tokngah sedih, semasa meninggal dunia tiba-tiba burung hantu yang entah datang dari mana berada disisinya. Yang peliknya rumahnya berada di dalam bandar.Semasa nak membawa mayatnya ke kubur, tokngah salah seorang yang mengusung kerandanya. Memang tokngah rasa berat yang teramat sangat macam mengangkat batu yang beratnya beratus-ratus kilo.Ayah tokngah mengatakan semasa nak memasukkan mayatnya ke liang lahad, mukanya tak dapat nak di arahkan ke arah kiblat.Walaupun dah cuba berkali-kali masih juga tak dapat.Tokngah cerita bukannya apa tetapi untuk kita jadikan pengajaran .Jadi sama-samalah kita hindarkan perbuatan syirik tersebut. Wallahua'alam.

1 comments:

yanglerni said...

bagus cerita ni...bagi banyak pengajaran kepada yg masih mempercayai bomoh dan dukun..semoga kita dijauhi dari semua itu.

 
` © 2007 Template feito por Templates para Você