Friday, January 4, 2008

Halangan Ketika Merawat

Assalamualaikum. Hari ini tokngah nak berkongsi cerita dengan pembaca blog berkaitan dengan halangan ketika merawat. Pada hari Khamis 3 Januari 2008, tokngah dan 3 orang sahabat iaitu Ust F,Ust M dan Ust Z telah bersepakat setelah diminta bantuan oleh tuan rumah untuk pergi ke rumahnya untuk merawat adik dan abangnya yang telah sakit akibat gangguan selama 20 tahun lebih.
Setelah berbincang tokngah telah bersepakat untuk bertemu dengan 3 orang sahabat tokngah di masjid memandangkan kami tidak tahu lokasi rumah yang hendak dituju.Kami bersetuju untuk berkumpul di masjid berkenaan pada pukul 9.00 malam(lepas isya').Tokngah sampai di masjid berkenaan sekitar jam 8.55 malam dan disusuli oleh Ust M dan selepas itu Ust F.Kami masih menunggu seorang lagi sahabat iaitu Ust Z. Kami menunggu Ust Z selama 15 minit dan beranggapan beliau mungkin baru bertolak dari rumah. Lebih kurang 20 minit Ust. Z masih lagi belum sampai dan Ust M terus telefon handset yang selalu dipakainya.Rupa-rupanya isterinya menjawab telefon dan mengatakan beliau baru bertolak dari rumah.
Lebih kurang 30 minit menunggu Ust Z masih lagi belum sampai dan Ust M sekali telefon nombor handsetnya yang satu lagi. Rupa-rupanya sekali lagi isterinya mengangkat handset tersebut. Maknanya Ust Z tertinggal atau dilupakan untuk membawa telefon.Bagi tokngah dan rakan-rakan itu adalah satu halangan untuk merawat.
Setelah menunggu dan masih lagi tidak sampai dan tuan rumah pun sudah sampai dilokasi masjid untuk membawa kami ke rumahnya. Kami bersepakat untuk pergi bertiga sahaja ke rumah tersebut. Kereta kami pun mengikut kereta tuan rumah dan apabila sampai di rumah pesakit,tokngah berasa hairan kenapa kereta ust M tiada di situ.Nak kata tersesat,bagi tokngah memang tak patut sebab kami sentiasa mengekori kereta tuan rumah dari belakang dengan jarak yang dekat . Tokngah terus telefon Ust M kalau-kalau dia tersesat. Rupa-rupanya semasa nak bergerak dia memang tak perasan kereta kami bergerak dan dia pun pergi ke arah yang lain.Itu halangan yang kedua kepada kami.
Selepas itu terpaksalah tuan rumah pergi mencari Ust M yang tidak tahu lokasi entah ke mana. Tokngah dan Ust F terpaksa menunggu Ust M sebelum menjalankan sesi rawatan.Lebih kurang 5 minit menunggu tuan rumah balik semula dan memberitahu kami bahawa dia tidak menjumpai kereta Ust M.Sekali lagi tokngah menelefon Ust M dan memintanya mencari lokasi yang senang dilihat dan diminta menunggu di situ.Sekali lagi tuan rumah pergi ke lokasi berkenaan dan lebih kurang pukul 10.05 minit barulah mereka tiba dengan selamat.Ust M memaklumkan kepada kami bahawa Ust Z yang kami tunggu di masjid tadi telah tersesat dan terpaksa balik semula ke rumah.
Kami memulakan sesi rawatan pada pukul 10.15 malam.Itulah tokngah rasa halangan-halangan ketika merawat.Mengikut apa yang tokngah belajar, kemungkinan besar biasanya makhluk halus ni dia sudah tahu perancangan tuan rumah untuk menjemput kami merawat ahli keluarganya. Jadi mungkin juga mereka mencari pelbagai cara untuk melengahkan kami. Bahkan ada juga pesakit bila nampak muka perawat sahaja, sudah lari lintang pukang.Ada yang kena dan diusung dan dipapah pergi ke pusat rawatan, ada yang menyorok di dalam bilik dan sebagainya.Ini mungkin kerana mereka merasa terancam bila dirawat oleh perawat tersebut. Waallahua'llam.

4 comments:

arsaili said...

salam tokngah..semoga ceria sentiasa..uikss ada halangan ek..takutnyaaa

muadzlife said...

ee byk halangan nyer yer. salam tokngah..makasih singgah

d'ross trading said...

assalamualaikum semua saya kak ross nak berkongsi pengalaman ye...
bercakap tentang pokok bidara ye memang elok untuk rawatan ye...kalau di ganggu jin syaitan ye.. nak mandi mayat ye...bunga die wangi sangatye..
sesiapa nak pokok bidara boleh hubungi saya kak ross ye..kak ross ade jual pokok ye
call 0147374900 ye

d'ross trading said...

kalau nak pokok-pokok lain ade ye... call je kak ross ...

 
` © 2007 Template feito por Templates para Você