Monday, December 31, 2007

Adakah ini pokok bidara?

Assalamualaikum. Sewaktu tokngah membawa anak dan isteri berjalan di sekitar taman ,tokngah ternampak satu pokok yang imbas-imbas macam pokok bidara. Tokngah kehairanan biasanya pokok bidara ditanam atau tumbuh dengan sendiri di kawasan hutan atau semak-semak. Tapi pokok yang tokngah lihat ni ditanam dikawasan taman rumah. Tokngah berfikir sejenak. Adakah pemilik rumah ni juga seorang perawat?

Untuk makluman pembaca blog. Pokok bidara dimana daunnya sebenarnya mempunyai khasiat dan sangat mujarab bagi penyakit-penyakit spritual(gangguan makhluk halus). Daunnya digunakan untuk dibuat mandi selama 3 hari berturut-turut.Kalau
di Darussyifa, berhampiran dengan klinik ini ada ditanam pokok tersebut. Ini memudahkan pesakit mengambil daunnya untuk dibuat mandi. Biasanya orang dulu-dulu menggunakan daun ini untuk dibuat mandi mayat. Kalau disebelah Pantai Timur masih lagi digunakan daun ini untuk memandikan mayat.

Timbul persoalan kenapa daun ini digunakan untuk memandikan mayat. Kata Tok Guruku Dr. Haron Din , bagi pandangan beliau ada juga segelintir orang yang meninggal dunia ini banyak menimbulkan fitnah kepada orang hidup. Ada yang mati dan sudah ditanam dilihat oleh anak-anak balik semula ke rumah dan ini banyak menimbulkan keresahan anak-anak dan penduduk kampung.Sebenarnya orang yang menyerupai simati itu bukanlah simati tetapi Qareen.Mungkin semasa hidup simati ada mengamalkan ilmu-ilmu yang salah di sisi Islam.Jadi untuk mengelakkan perkara itu berlaku digunakan daun bidara.

Melihat pokok tersebut, tokngah pergi ke rumah tersebut dan berjumpa dengan tuan rumah. Mengikut maklumat tuan rumah pokok tersebut ialah pokok epal yang telah dikacukkan.Beliau membelinya di Batu Pahat.Tetapi bagi tokngah, tokngah memaklumkan kepada dia pokok tersebut menyerupai pokok bidara. Apa-apapun tokngah terus telefon kawan perawat tokngah Cikgu K yang lebih arif tentang pokok ni, beliau mengatakan pokok bidara sebenarnya ada 2 jenis. Walaupun bentuk pokok dan daunnya seakan sama tetapi ada perbezaan dari segi duri dan rantingnya.Pokok Bidara yang nak digunakan duri dan rantingnya agak keras sedikit. Apa-apaun kita lihat foto di bawah:










Inilah gambar daun bidara yang sempat tokngah rakam.



Inilah daun pokok bidara yang nak digunakan untuk memandikan pesakit.Hampir sama cuma berbeza sedikit dari segi daun yang sedikit panjang dan durinya yang agak keras.

16 comments:

Belle said...

Hi! Pokok bidara (ziziphus mauritiana) sama speciesnya dgn Chinese date yang dipanggil red date yang dijual di kedai ubat cina.Pokok yg abg lihat dinamakan apple tu ialah Ch.date,juga dipanggil chinese apple tapi sebenarnya bukan epal.Bila buahya yg hijau cukup tua,rasanya ranggup dan lebih sedap dari epal.Nama saintifik ialah ziziphus zizyphus (z.jujuba).Pokok red date ni baru diperkenal di Malaysia,harap-harap pokok yg saya tanam tu menjadi macam pokok epal yg abg lihat.

Erieq said...

salam.,selamat berkenalan.,
kebetulan jiran saya pun ada pokok nie.,pokok nya banyak buah.,kalau betul2 musim buah bidara ni jadi besar.,sama size la dgn buah apple hijau.,rasanya masin dan rangop :P.,

Missa said...

Assalamualaikum,

Saya minta jasa baik sesiapa sahaja yang dapat membaca blog ini.

Kawan saya mengalami sakit misteri dan dipercayai 'dihantar' oleh seseorang. Dia sedang menjalani perubatan cara Islam di Melaka ini. Saya sebagai salah seorang rakan sekerjanya merayu kepada semua, jika sesiapa dapat mengirimkan kepada saya daun bidara (bagi tujuan perubatan) dalam 20 helai, sila e-mail saya di hamizaha@gmail.com. Saya MERAYU kerana keadaan kawan saya ini semakin teruk. Sekian terima kasih.

Wassalam.

Aisya Redd Rohim said...

Salam,

Kalau tak salah buiah nya di panggil "Paradise Pear", mahal oooo, dalam 8 biji = RM18.90, ada jual kat Jusco.

Selalu daun bidara ni mesti ditanam dekat kuburan, surau ataupun masjid.
Senang nak buat mandi jenazah.

Daus said...

assalamualaikum salam sejahtera....
saya firdaus ingin berkongsi dengan tuan puan tentang pokok bidara epal...boleh ...????

Unknown said...

salam...saya memerlukan maklumat bagaimana untuk mendapatkan daun bidara untuk mengubati ibu mertua saya yang sakit kerana saka yang menumpang. untuk makluman saya tinggal di Cheras dan ibu mertua saya di Sg Tekali Hulu Langat.Mohon bantuan segera...terima kasih.

risma said...

Assalam, kalau tak silap saya pokok bidara ini ada di surau an nur bandar baru bangi atau masjid seksyen 18 shah alam. Mohon cuba cari dikwsn tersebut. Insyalah. tk.

Pembetulan tulang belakang (yumeiho) said...

Beli d mna benih pokok bidara epal

rayz0676 said...

Asalamualaikum tok, jadi yg digunakan utk tujuan perubatan bidara yg daunting panjang tu ke

rayz0676 said...

Asalamualaikum tok, jadi yg digunakan utk tujuan perubatan bidara yg daunting panjang tu ke

abu said...

area mlake mne blh dpt baby asyik mnagis je

Unknown said...

Aasalammualikum, saya ada jual bibit bidara jika berminat whatspp 0149578465

Growers said...

Mat kaza, sy baru beli anak pokok nye. Senang hidup tak. Boleh kongsi camne nak tanam kan pokok jujube nie?

Unknown said...

jual pohon bidara. 0177299769

Adams said...

Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

Mateusz Domański said...

Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

 
` © 2007 Template feito por Templates para Você