Saturday, December 8, 2007

Pesakit Ditipu Bomoh

Assalamualaikum. Hari ini tokngah nak bincang pasal seorang pesakit telah tertipu gara-gara berjumpa tok bomoh. Bagaimanapun untuk menjaga maruah pesakit nama mangsa yang ditipu oleh bomoh tersebut dirahsiakan. Ikuti pengalamannya............

Memori yang membentuk pengalaman:

7 tahun yg lampau .... ( dlm 3-4 hari raya puasa)

kakak & abang ipar membawa isteri aku berubat di satu kawasan Felda di @@@@@@@@ ..... puas bertanya baru jumpa.

Seorang bomoh lelaki disekitar 60an. Selepas kami menyatakan tujuan kehadiran, mulalah bomoh ni bercerita tentang dirinya. Bila dengar memang kita akan kata bahawa dia ni hebat orangnya.

Sehinggakan ada pesakit dari Brunai pun sanggup datang mencari rawatan dengan dia ni.

Waktu tu isteri aku dah tersadai, celah kerusi. Aku perhati ada semangkuk lada hitam (utk rawatan) yg tersedia di situ. Dalam hati aku bila pulak dia ni nak rawat isteri aku, sembang je apahal pulak.

Dalam masa dia bersembang meceritakan kehebatan dia, aku mencelah dengan soalan bila nak rawat isteri aku.

Bomoh ni kata ... 'benda' tu skrg ni duduk kat alat sulit isteri aku, jadi dia tak buleh nak buat apa2. Dia kata tunggu dulu. Bersembang lagi.

Selepas zuhur, aku tanya lagi. Katanya masih duk kat 'situ' jugak!
Aku tanya ....'nak buat camner ni?"

Katanya ... ' ada 3 ekor jin jahat yg duduk dalam badan isteri aku waktu tu, dia tak buleh nak buat apa apa! Katanya... adik dia buleh menggeluarkan jin jahat tu dengan bayaran RM30 seekor. Tetapi kena tunggu bulan gelap, Sekarang ni bulan terang.

Aku balik dengan harapan yg tinggi. Walau isteri aku tak di 'usik' langsung tetapi bersandarkan kepercayaan "takkan lah dia nak menipu aku", aku sanggup keluarkan rm utk bomoh tu.

AKu berhabis dlm RM120 waktu tu. RM90 utk tarik jin dan RM30 lagi utk benda denda lain. Sebelum balik dia bagi aku seketul kemenyan arab (warna hitam). Katanya ... ' kalau isteri sakit lagi .... talipon dia (dia buleh buat dr jauh) dan bakar kemenyan, tunggu arahan selanjutnya.

Bila balik umah ... isteri aku cam tu jugak, esoknya, aku call bomoh ni, katanya jin tu belum di tarik lagi, bulan masih cerah.

Dalam sehari dua isteri aku terus sakit tak tentu hala, aku talipon bomoh tu lagi. Dia suruh bakar kemenyan yg dia beri pas tu dia surauh isteri aku menyeru nama guru dia (... aku tak ingat dah apa namanya), katanya nanti guru dia datang dlm ghaib...

Bila dengar dia sebut macam tu, aku tahu bahawa aku telah tertipu dengan permainan bomoh ni. Walau aku ni jahil, tetapi bab seru menyeru nama yg ntah sapa sapa ni, aku tahu .... memang tak buleh pakai. AKu tak nak jadi syirik.

Itulah kali terakhir aku call bomoh palsu ni.

Lepas pada tu, aku buang kemenyan tu. Aku sedih kerana ada manusia yg mengambil kesempatan dr kesusahan org lain.

Banyak pengalaman mencari kesembuhan yg telah aku lalui. Sememangnya pengalaman mengajar erti dewasa.

5 comments:

TokNabe said...

Banyak orang yang amik kesempatan atas ke'bodohan'an orang. Ramai orang terutama orang melayu ni amat percayakan bomoh2 ni. Mungkin amalan orang dulu2 berterusan hingga ke generasi seterusnya.

......jangan kita syirik kepada Allah nanti.

arsaili said...

iskkk ambik kesempatan atas kesempitan org nih..sekarang macam2 kan

TokMoh said...

Itula kesannya kalau percaya dengan tok bomoh nie,tapi kalau dengan TokMoh insyaAllah tak pa...

Ruslan Mamat said...

Masukkan web kawe di situs demo: lanmamat.blogspot.com

Receh Buck said...

http://ceritateladan.com/2016/01/26/bomoh-saikologi/

 
` © 2007 Template feito por Templates para Você