Thursday, February 7, 2008

Pusat Rawatan Darussyifa'

Assalamualaikum. Pada hari ini tokngah nak tunjukkan suasana disekitar Pusat Rawatan Darussyifa Bangi terutamanya pada hari Selasa.Tokngah pernah mendengar Tn. Guru Dr. Haron Din berkata daripada dulu sampai sekarang hatinya tak tenteram melihat pesakit yang menunggu untuk dirawat olehnya. Macam mana nak tenteram kalau pukul 2 pagi sudah beratur untuk mendapatkan nombor.Kebetulan rumahnya pula bersebelahan dengan pusat rawatan. Pesakit yang dirawat olehnya hanya dihadkan selama 200 orang sahaja iaitu dari pukul 7.00-12.00 tengahari.Manakala selebihnya akan dirawat oleh AJK.Kalau nak dikira pengunjung pada hari tersebut ialah sekitar 800 orang.Mari kita lihat foto di bawah:

Beginilah keadaan ketika masuk waktu subuh. Pesakit begitu tekun untuk menunggu untuk mendapatkan nombor giliran


Pesakit yang menunggu di kaunter depan Pusat Rawatan


Biasanya sebelum memulakan rawatan Tn.Guru mendoakan dan meniup setiap air yang diletakkan di atas meja.Sekurang-kurangnya pesakit yang tak dapat berjumpa dengannya berpuas hati kerana air yang dibawa telah didoakan sendiri oleh Tn. Guru.


Di sinilah tempat Tn. Guru merawat pada setiap hari Selasa



Kelihatan Tn. Guru sedang merawat pesakit

Inilah bilik ICU di Pusat Rawatan Darussyifa'.Biasanya pesakit yang mandrem(mengamuk) akan diletakkan di sini sebelum dirawat oleh Tn. guru. Lagipun bilik ini kedap bunyi.Nak menjerit sekuat mana pun tak apa.Kelihatan tilam diletakkan di tepi dinding. Bukannya apa takut pesakit ini menghentakkan kepala kat dinding. Masa tu bukannya pesakit sedar semuanya dirasuk oleh makhluk halus.


Kelihatan Tn. Guru menyampaikan kuliah perubatan kepada pelajar-pelajar Darussyifa. Di sinilah kadang-kadang tokngah mendengar pesanan dan amanah yang disampaikan oleh Tn. Guru.



Kami perawat juga ada membawa air dalam majlis tersebut untuk didoakan oleh Tn. Guru. Air ini adalah untuk diri sendiri dan keluarga masing-masing.

Akhir sekali tokngah nak berpesan kepada diri sendiri dan rakan-rakan perawat supaya sentiasa ingat pesanan Tn. Guru iaitu sentiasa ikhlas dalam merawat setiap pesakit.Itulah senjata utama setiap perawat. Tn. Guru berkata bila kita merawat secara ikhlas cahaya putih akan mengalir dalam hati kita. Sebab itulah kalau kita perasan makhluk halus tak berani nak lihat muka kita kerana dia tak dapat nak lihat cahaya berkilauan di hati kita.Itulah senjata utama sebagai perawat.Insyaallah.Wallahua'lam

18 comments:

yOnnA said...

hye tokngah :))
hehe..
good information..
mcm ni ke keadaan tiap2 hari kat umah die?
wahh..
ramai gile..
botol byk x ingat..

yanglerni said...

Salam Tokngah...Aunty rasa terharu tengok ramainye orang yg ingin mendapatkan rawatan dengan Tuan Guru Dr. Harun Din...sebenarnya adik Aunty pernah dirawat disitu..adik Aunty terkena macam gila meroyan...suka menjerit2 dan memaki2 dan cakap yang kurang enak didengar..dia telah dibawa oleh suaminya untuk mencuba..tapi tak berhasil...adik Aunty tu terkena sakit tu sejak dia mendapat anak ketiga lagi hingga sekarang...kini anak dia dah tujuh orang tapi perangainya tetap sama jugak...lagi satu dia suka merayau2 sorang2 dan pergi ke tempat2 yang sunyi seperti rumah tinggal...suaminya mmg seorang yang penyabar...kami dah berusaha bermacam2 cara...cuma tak berjumpa sendiri dengan Tuan Guru sahaja...mungkin patut jumpa dengan tokngah...

UncleJ said...

salam tokngah..terima kasih berkongsi keadaan diDarul Syifa tu..mmg saya maklum hari selasa yg paling ramai org dtg nak berubat...

tokngah dah lama belajar dgn TnGuru ni?

nak tanya ni..cawangan tempat rawatan tokngah kat mana?..insyaallah kalau ada yg memerlukan boleh dibawa berjumpa tokngah..

wassalam

Noushy Syah said...

TOkNgah..

yeyy, gr8 info, awesome posting, thus this is for you:

http://noushy-award.blogspot.com/2008/02/its-awesome.html

Kindly accept yea TokNgah.Have a gr8 day.

Noushy Syah said...

Some error:click here yea TokNgah:
http://noushy-award.blogspot.com/2008/02/its-awesome.html

Thanks.Salam.

PakTeh said...

salam tokngah: hebat ye sambutan orang ramai dengan kurniaan Tuhan pada Tuan Guru & para perawat. semoga keberkatan dari Allah akan bertambah2 lagi untuk semua yang terlibat berikhtiar mengubati pesakit. kadang2 dengan sakit dan cubaan Tuhan jenis ini, moga2 orang ramai akan lebih sedar dengan kekuasaaan Allah Ta'ala yang sukar dijelaskan dengan bukti empirikal dan saintifik.

Zura@Kak Long said...

TokNgah merawat di Bangi tu juga ke? adik serta adik ipar kak long ada pernah mendapatkan rawatan di Darussyifa tapi bukan dgn Tn Hj Harun Din.

tokngah said...

tokngah hanya membantu merawat kat cawangan Melaka.Kat bangi tu untuk dengar kuliah perubatan je dari tuan guru

yanglerni said...

salam tokngah....susah jugak nak mendapatkan barang keperluan rawatan tu ye tokngah..nanti aunty usulkan kepada suami adik.. semoga berjaya...kesian aunty tengok adik tu... nampak macam normal tapi kalau datang meroyannya...kesian pada anak2nya.

Pak Ngah: said...

:: salam tokngah... merawat di cwgn melaka ye... kat mana tuu... mana tau terlajak ke melaka nanti... dapat jugak jumpa tokngah...

tokngah said...

kat SMU Arab ArRahmah Solok Gaung Ayer Molek. Bolehlah jumpa ramai lagi perawat kat sana

arsaili said...

ramainya tok pesakit....

---> kelat said...

hmmm... bole tahan jugak yek ramai nyer... huhuhu...

Lily Haslina Nasir said...

salam...
tok ngah ni merawat di melaka ke? tokngah punya tempat merawat tu buka hari apa.. jam berapa? best n3 tok ngah yg ni... selalu teringin nak tengok macam mana suasana tuan guru harun din bila merawat org...

tokngah said...

Kat Melaka hanya pada hari Ahad jam 8.30-12.30 tengahari. Tempatnya SMUA Arrahmah Solok Gaung Ayer Molek.Kalau ada masa datanglah ada ramai perawat kat sana.

zuraidah said...

assalammualaikum tokngah,
saya nak tanye,apa alamat tempat rawatan diselangor? atau ada xcawangan yang lebih dekat dengan alor setar? sebab abg saya yang tingal di sana sedang mengalami penyakit ganjil. saya risau dan tidak tau nak buat ape..segala maklumat yang tok ngah beri amat saya hargai.. terima kasih.. salam...

Salwa Haron said...

Assalamualaikum w.r.b.
TokNgah,

minta izin nak save gambar-gambar suasana hari Selasa di Darussyifa, boleh?

Salwa bt Haron Din.

fida said...

salam.ada tak doa untuk anak berusia 3thn untuk baik dari batuk dan kahak .kahak lambat hilang.kesian malam2.tolongla lah bantu

 
` © 2007 Template feito por Templates para Você